Kunstenaarsgesprek: Jos Deenen

30 november 2014 15:00

Museumdirecteur Rick Vercauteren heeft speciaal voor de nieuwe oeuvrecatalogus van Jos Deenen een tekst  geschreven. Op zondag 30 november gaat hij om 15.00 uur met de superkritische alsook humoristische kunstenaar in scherpe dialoog. 
Voor de entree gelden de gebruikelijke tarieven van het museum. Museumkaarthouders hebben gratis toegang. U hoeft zich van tevoren niet aan te melden.

Jos Deenen
Aan de hand van schitterend voorgeselecteerd beeldmateriaal uit magazines en tijdschriften, supergedetailleerd uitknippen; weloverwogen assembleren en combineren van verschillende, soms volstrekt tegengestelde componenten; minutieus verlijmen alsook vlijmscherp ironisch taalgebruik in titels en teksten produceert Jos Deenen jaar in jaar uit een grote flow unieke en onverwisselbare kunstwerken.

Deenen sluit nauw aan bij de roemruchte collagetradities van kunststromingen als Dada, het Surrealisme en de Engelse Pop Art. De soms ook bewust erotische kunstwerken worden gekenmerkt door  ingenieus compositiegevoel in combinatie met afwisselend gebruik van Venlo’s dialect, ABN of Engels. Op vele, recente collages neemt hij de halfslachtige en dikwijls hypocriete houding van bijvoorbeeld de United Nations, de V.S., het Vaticaan en de media keihard op de korrel. Tezelfdertijd kijkt hij kritisch naar reclames over voedsel en drank en volgt hij de mondiale vervuiling met grote aandacht.

In de kunstcollectie van de gemeente Venlo bevinden zich vijf karakteristieke werken van Jos Deenen (Baarlo, 1956): Excorciation (2000), It’s not Brittania that rules the waves, it’s fat naked oil! (2009), Obscuur muzisch Elysium (2009), Met de mantel der liefde (2010) en  Zolang het water de einder kust, zullen er pennevruchten blijven branden (2008). Dit cluster is onlangs versterkt met twee langdurige bruiklenen: Made in Heaven Redux (1993) en Ik heb haar gezien (2005).

in | Getagged , , , |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *