Over hoeren en madonna’s

uit Dagblad de Limburger
door Ron Buitenhuis

Lilith - Delilah (2014)

Lilith – Delilah (2014)

Dichter/wethouder Paul Sterk heeft met kunstfotograaf Lilith twaalf sonnetten en foto’s gemaakt over Bijbelse vrouwen. Boodschap: durf dingen anders te zien.

Achter in het boek van de Weerter dichter/ wethouder Paul Sterk (51) en kunstfotograaf Lilith (51) uit Reuver, staat een groepsfoto met vijftien Nederlandse vrouwen, variërend in leeftijd van twee weken tot zeker 70 jaar oud. De een is een prostituee, de ander lesbienne, een derde non, en ergens staan ook een moslima en een transgender. En al die vrouwen samen zijn als het ware ‘het voorland’ van de meisjesbaby. De vrouwen zijn alledaags gekleed en daardoor zal de lezer van het boek  Over hoeren & madonna’s nooit weten wie wie is. Sterker nog, een van de deelnemende prostituees vroeg na afloop van de fotoshoot aan Lilith: wie is nou die andere hoer?

Het sluit perfect aan bij de drijfveer van beide kunstenaars, die zich afvragen waar de scheidslijn tussen hoeren en madonna’s ligt. Hoe kijken we naar vrouwen, als we stereotiepe reacties zoals oordelen, vooroordelen, veroordelen en beoordelen loslaten? Als we vanuit een ander perspectief naar vrouwen kijken? Dat is meteen ook de ondertitel van het boek, dat vanuit een andere invalshoek naar twaalf Bijbelse vrouwen kijkt, onder wie Eva, Maria, Delila, Ester, Izebel en Judith. Paul Sterk schreef bij iedere vrouw een sonnet (14-regelig gedicht, met vast rijmschema), Lilith maakte twaalf symbolische foto’s waarop ze zelf figureert – zoals altijd – in veelal uitdagende en soms shockerende poses.
Paul Sterk: „Het hele leven draait om de tegenstelling goed en kwaad. Maar onze interpretatie daarover is afhankelijk van met welke ogen je naar een kwestie kijkt. Ik heb de twaalf Bijbelse vrouwen vanuit een hedendaags perspectief proberen te beschrijven. Soms de rollen met opzet omgedraaid. Dan wordt Eva niet die lieflijke vrouw onder de appelboom naast Adam, maar de meest tragische vrouw van deze wereld. Zij draagt voor eeuwig de last dat wij mensen uit het paradijs zijn verjaagd en sterfelijk zijn geworden. En welke moeder kan het leed aan, als de ene zoon de andere vermoordt? Of neem Maria, zou ze de aartsengel Gabriël weer geloven, als ze had geweten wat voor een noodlot haar en haar kind te wachten stond? In het Oude Testament is de Israëlisch koningin Izebel een keiharde bitch, die het opneemt tegen de Jahwehpriesters uit het koninkrijk Juda. Volgens de Bijbel werd ze door een slaaf van de rotsen geduwd, maar ik draai het om en laat haar zelfbewust naar beneden springen. Daarmee krijg je een andere kijk op de dingen.”
Sterk, die in het verleden al meerdere boeken schreef waarin Bijbelse verhalen en legendes een dominante rol speelden, trekt de intenties van zijn boek Over hoeren & madonna’s door naar zijn huidige werk als SP-wethouder. „Ik heb gezondheidswetenschappen gestudeerd en tal van bestuurlijke functies in de zorgsector gehad. Sinds 1 januari van dit jaar is een van de grootste gemeentelijke processen ooit in gang gezet: de decentralisatie van Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet van het Rijk naar de gemeente. Ik dacht bij mezelf: Daar móét ik bij zijn. Vandaar mijn overstap naar de politiek. Politiek gaat ook over goed en kwaad. Over keuzes maken die ‘ten goede van de burgers komen’. Mijn symbolische boodschap vanuit het boek is: mensen, kijk eens met andere ogen naar kwesties. Vandaag de dag wordt op sociale netwerken als Twitter en Facebook op tal van zaken ongenuanceerd, bot, agressief, snel en liefst anoniem gereageerd. De waan van de dag regeert. Gemeenten hebben de neiging daarin mee te gaan. Elk brandje moet meteen geblust worden. Ik geloof meer in bezinning, bij problemen eerst patronen ontdekken en pas dan naar buiten toe reageren.”

Delila [een sonnet van Paul Sterk]

Eerst bind ik hem vast met zeven verse soepele pezen
En klem zijn zeven haarvlechten stevig aan de wand.
‘Dát zal me weerloos maken,’ loog Simson de gigant
Als antwoord op mijn vraag wat hem het meest doet vrezen.

Ik blijf braaf bedelen tot hij zijn geheim heeft verpand,
Want bij mij waant hij zich nog veilig, dit wonderwezen.
Ik wacht tot hij slaapt. Voorkomen is beter dan genezen.
Zachtjes streel ik door zijn haar, zijn lot ligt in mijn hand.

De tijd is rijp. Ik druk een afscheidskus  op zijn mond
En proef de bekroning van onze laatste liefdesnacht.
Mijn mes scheert. Haren splijten. Vlechten vallen op de grond.

Terwijl een soldaat zijn ogen doorboort en zijn jammerklacht
De hemel verscheurt, verdwijn ik in de schemeravond
Waar een zak met elfhonderd zilverlingen op me wacht.

 

 

in Nieuws | Getagged , , , , , , |

Reacties zijn gesloten.